Mindfulness en Communicatie

Praktische info en data
Online intakeformulier

Omgaan met de ander

communicatieIs het u ook al op gevallen? 
Samenleven is wellicht het moeilijkst wat er is. 

Hoe we in onze eenzaamheid ook naar een liefdevolle relatie kunnen verlangen, het lijkt soms alsof de moeilijkheden dan pas goed beginnen. 

Goed omgaan met jezelf, met je lichaam, met je gedachten en gevoelens kun je nog leren.  Als het over communicatie gaat zit je met een apart probleem. Je doet het met twee. 
 
Uit de terugkombijeenkomsten komt communicatie 
telkens weer als belangrijk thema bovendrijven. In het stressreductie-programma zelf wordt het thema 
communicatie kort aangeraakt, maar niet voldoende 
uitgediept. Blijkbaar is een training rond mindfulness en communicatie een natuurlijk vervolg op het stressreductie-programma.
 
Als je aan iemand met relatieproblemen vraagt: 'Wat zo er moeten veranderen om de relatie terug te verbeteren?' is het antwoord meestal: 'De ander'. Als de ander maar wat liever was, wat meer begrip had, wat beter kon luisteren, wat beter kon praten, wat meer aandacht had voor dit, wat meer zus en wat minder zo ...
 
Op zich is dat antwoord misschien niet eens verkeerd. Misschien zou het inderdaad beter gaan als de ander veranderde, misschien ook niet. Maar je komt er geen stap verder mee. Filosoferen over hoe de ander zou moeten veranderen is heilloos omdat je de ander nu eenmaal niet kan veranderen. Dat ligt niet in je macht. 
 
Deze misschien ontnuchterende vaststelling kan je een hele hoop frustratie besparen. Communicatie is altijd met twee en van die twee heb je er maar één (en dan nog maar een beetje) in de hand. Deze training gaat over die ene. Het gaat over jou, niet over de ander. Het gaat niet over hoe mensen met elkaar zouden moeten omgaan. Het gaat zeker niet over hoe de ander met jou zou moeten omgaan. Het gaat over jou. Het is bedoeld om je te doen stilstaan bij jezelf, bij jouw rol, bij jouw aandeel, bij de bal die in jouw kamp ligt.
 
Je kunt de training zien als een vervolg op het stressreductieprogramma, maar je kan het ook volgen zonder voorafgaande ervaring met mindfulness. 
 
Deze training bestaan uit zes halve dagen. 
Het oefenen thuis blijft belangrijk. De nadruk ligt hier, uiteraard, meer op communicatie. De deelnemers zijn uitgenodigd daarnaast dagelijks ook één kwartier formeel te oefenen.
 
 

Praktische info

U kunt het intakeformulier online invullen