Blog

Waarom wachten?

De ‘ervaring van grondeloosheid’ kun je op deze twee verschillende manieren begrijpen. Je kunt het opvatten als een bijzondere meditatieve ervaring. Of, heel gewoon, als de ervaring dat er in de werkelijkheid uiteindelijk geen vaste grond is.

Grondeloosheid

In de vorige talk noemde ik mededogen een van de thema’s die ik vaak terugvind in dat rijk geheel van stromingen dat we het boeddhisme noemen. Een andere rode draad is grondeloosheid. Maar waar mededogen ons meteen tegemoet komt in de glimlach van een boeddha, is grondeloosheid op het eerste gezicht minder opvallend.

De verschrikkingen in Gaza

Hoe kunnen we omgaan met het geweld in Gaza, en of ik als psychiater en zenleraar daar mijn stem in wou laten horen. Die vraag werd mij gesteld. En ik voelde, net als zovelen, een moment van aarzeling. Maar ik wou ook mijn kop niet in het zand steken en ik besloot de vraag au sérieux te nemen.

Mindfulness op school

Er waren hoge verwachtingen bij het onderzoek naar mindfulness op school. Nu blijken de resultaten toch tegen te vallen. Zelf ben ik geen leerkracht, laat staan een onderwijskundige. Dus ik ben zeker niet de best geplaatste om hier iets over te zeggen. Maar misschien kan ik vanuit mijn ervaring met mindfulness toch iets aan het debat toevoegen.

Blijven doorgaan

Al vele jaren herhaal ik in mijn zentoespraken dat er in boeddhisme en zen niets te bereiken valt. Maar in vele tradities zijn er lijstjes met allerlei stadia op een pad dat tot verlichting zou moet leiden. We kunnen dat toch niet allemaal afdoen als alléén maar nonsens.